2008. január 18., péntek

Túra-útvonal ...

Ezt a leírást pár napja kaptam, és asszem valamikor koratavasszal végig is fogom járni. Akarok túrázni, kirándulni, kimenni a szabadba, természetbe. És természetesen fényképezni közben. De most jöjjön a leírás.

Pécsvárad-Zengő-Cigány-hegy-Vörösfenyő kh.-Kárász

Pécsvárad Kárász: 19 km 750 szintkülönbség. (kezdő túrázó 3 kilométert tesz meg egy óra alatt)

A vár megtekintése után északi irányba indulunk. A temető előtti hármas elágazásnál a bal oldali, Zengő utcába térünk majd a kőbánya mellett elhaladva a Csinger-gödörben megyünk felfelé. A piros kereszt jelzéssel együtt egy emelkedő kocsiúton haladunk a Komlós nyeregig. Innen nyugati irányba fordulva meredeken kell felkapaszkodnunk. A Zengő gerincére érve az esőháztól szép panoráma nyílik Pécsváradra és környékére. Tovább haladva rövidesen  a Mecsek legmagasabb csúcsára, a 682 méter magas Zengőre érünk. Felmászhatunk a geodéziai mérőtoronyra körülnézni.

Pihenés után tiszta bükkerdőben, nagyon meredek ösvényen indulunk lefelé, majd lankás kocsiúton folytatva az utat a püspökszentlászlói arborétum kerítéséhez érünk. Ha még nem jártunk erre, érdemes megnézni a püspöki nyaralókastélyt és arborétumot.

Jelzett utunk a kerítés sarkánál északra fordul, és egy patak mellett felfelé vezet. Miután kereszteztük az erdei műutat, a jó vizű Diós-kúthoz érünk.

Valamikor ez a terület a püspök vadaskertje volt. Egy számtartóról nevezték el a forrást, akit  Diósnak hívtak.
A forrásnál padokat és tűzrakót találunk. Rövid, de meredek emelkedő után a Hárs-tetőn keresztezzük a zöld sáv jelzést, majd az erdőből rövidesen egy szélfújta, nagy legelőre, a Kisújbánya felett levő Miske-tetőre érünk ki. Átmegyünk a kisújbányai műúton, és felkapaszkodunk a  Cigány hegyre.

A Cigány hegyen álló kilátót 1978-ban a kárászi erdészet építette Buzás Endre terve alapján. Innen gyönyörű kilátás nyílik a környező erdő borította hegyekre s völgyekre.

Pihenés után leereszkedünk a bokros domboldalon, majd kis emelkedő után a Dögkút tetőre érünk, több turistaút kereszteződéséhez. A sárga sáv jelzésünk tovább emelkedő kocsiúton szép szálerdőben vezet.

A tőlünk jobbra eső Dobogó csúcsán Í(594 m) a Tolna Megyei Természetbarát Szövetség egy kopjafát helyezett  el, jelezve hogy ez a hely Tolna megye legmagasabb pontja.

A kocsiutunk tovább vezet a Vörösfenyő kulcsosházig és a Nyárádi kunyhóig. A vörösfenyők alatti padoknál megpihenhetünk.

A kulcsosháztól a Magyaregregyre tartó piros kereszt jelzések szétválása után hamarosan erdőgazdasági műutra térünk, ezen haladunk a Púk-hegy eldalában folyamatosan lefelé, míg Kárászra nem érünk.