2007. augusztus 7., kedd

Bushido és Szun-ce ...

Nemrég a napokban olvastam valahol, hogy mostanában egyre többen fordulnak a keletei filozófiákhoz, "bölcsességekhez" segítségül a nyugati kultúrából. Amit most különösképpen ki akarok emelni, azok azüzletemberek, brókerek, managerek köre. A könyvben azt olvastam, hogy napjainkban egyre többen fordulnak a fentebb említett körökből a Bushido felé, mert hogy abban olyan igazságokat, tanácsokat találnak, amelyek nagyban segítenek nekik az üzleti előmenetelben, pályafutásuban, karrierjükben. Kérdem én, hogy vajon az egészből mennyit fognak föl, értenek meg? Átérzik az egésznek a lényegét, a szellemiségét? Nem hiszem. Szombaton kezembe került a Bushido, és belelapoztam, beleolvastam, lássam, mi is a lényege. Rögtön az elején benne van, hogy a Szamurájnak úgy kell élni, abban a tudatban, szellemben, hogy bármikor meghalhat, az adott nap az utolsó az életében, az év első napjától az év utolsó napjáig. Csak ezzel a tudattal szolgálhatja megfelelően urát, családját, csak úgy lehet hasznos, ha mindíg a mának él, nem törődik azzal, hogy tetteinek mi lesz a hosszútávú következménye, mert a következő percben, órában, napon akár meg is halhat. Mindemellett komoly figyelmet szenteltek a szellemi, lelki fejlődésnek, verset írtak, művészeteket gyakoroltak, stb. Akkor most vessünk egy pillantást modern, rohanó korunk "hősére", a "manager"-re. Ők nem a jelenben élnek, nem a mában, hanem a holnapban, agyuk azon pörög, hogy "mi lesz", "hogy lesz", mi az, amiből előnyt tud kovácsolni a maga számára az elkövetkezendőkben. Szellemi, és lelki fejlődése a különböző "személyiség-fejlesztő-tréningekből", és "csoportépítő" tréningekből áll, ami abszolút messze áll a "Szamuráj Útjaától". Kultúrális és művészeti jártasságaikat nem akarom firtatni, bár gyanítom, ott is komoly hiányosságokkal rendelkeznek.

Véleményem szerint, ha már keleti bölcsességekből, filozófiai művekből akarnak meríteni, én akkor inkább Szun-cu (más források szerint Szun-ce) írását tanulmányoznám, a "Háború művészetét". Állítólag az mind a mai napig megállja helyét sok tekintetben. Egyesek szerint használható mind a modern hadszintereken, mind az üzleti életben. Mindemellett be kell vallanom, komoly hiányosságokkal rendelkezek, mert egyenlőre még én sem olvastam el a fentebb említett műveket. Ígérem, ezeket a hiányosságokat hamarosan pótolni fogom.

Nincsenek megjegyzések: